Wednesday, January 28, 2009

dah mula jalan..

alhamdulillah..smalam genap la aqif 1 thn 2 bln 1 ari..aqif pn dah mula berani jln 5-6 tapak pastu jatuh..hihi kelakar sngt tngk dia jln tekengkang2..

x pe, cuba lg sayang eh..umi tau aqif mesti bole..

wni bersyukur sngt dpt tngk perkembangan aqif dpn mata..ati ibu mana x tersentuh tngk anak buat mcm2 gelagat kan..

tiap ari ada je benda baru yg dia belajar..wni bahgia..;-)

sayangnya malam td masa dia belajar jalan 5-6 tapak hubby x de tngk sesama sbb hubby kuar..kalau hubby ada sama tngk aqif jln mesti lg best kan..x pe, kalau ayah tngk aqif dah jalan mesti ayah bangga ngan anak ayah sorang tu..

aqif pn manja sngt malam td, kalau x dia la hero yg sepahkan umah kan..tp mlm td berkepit je ngan wni dpn tv..ampai aqif telelap bwh ketiak wni..aduhai manja nye anak umi ni..

aqif..umi nak aqif tau yg UMI & AYAH SAYANG sngt kt aqif..;-)

Tuesday, January 27, 2009

sEpEtANG d jUSCo IpoH..

ari sabtu masa kt kmpng kan aqif bngn kul 5 ptg..so hubby ajak g jusco..sesaje je katanya nak cari kasut aqif sbb kasut aqif tetinggal..cian plak tngk togel je kaki pakai stokin.. so pg la kitorang be-3 jek..sbnrnye kalau g memana wni lg suka g be3 je rasa privacy sikit kan..iye la kita dah kejer 5 ari..2 ari tu je la nak abis kan masa be3 kan..

kalau dpt kuar be3 tu..ya allah best nye rasa cam x nak alek jek..haha..kadang2 hubby alek rajin gak ajak kuar g makan ke, jln2 ke kan..masa tu je la kitorang nak luangkan masa besama pn..
so..ampai je jusco hubby nak benda alah ni, x tau apa namanye..yg binatang gerak2 tu..kalau kt kl x penah plak nmpk yg kecik, alih2 ari tu ada yg kecik, hubby tanya bdk tu bape ringgit, bdk tu ckp 4 minit rm 2..mak ai mahai nye..x pe la nasib baik ko baru sorang aqif, kalau ramai adik badik x de maknanye la nak layan kehehdak nye..hihi..;-)



haa..benda alah ni la, x tau ar nama dia..ok testing..testing dl..nmpknye aqif berminat..
ok kita try bg jalan plak..



ayah kena control sbb benda ni laju gak..haha..dah la org ramai masa tu..mengelak2 org takut aqif langgar..hihi kelakar tul..

ok layan je la gambar bebanyak nih k..

kesimpulannya aqif mengamuk masa ayah dia angkat dari binatang tu..hahaha..meraung2 dia kt situ..

balik kampung..ooo, balik kampung..

ewah..nyanyi lagi..sempena cuti panjang kitorang alek kampung hubby kt sungai siput, ipoh..
kitorang betolak ari jumaat mlm, ampai sana dlm kul 3.30 pg..

otw alek kampung aqif tido..ampai je kmpg dia terus bngn..emmm..kul bape pulak la aqif nak tido kan..dah la dia ssh nak tido..

so layan kan je perangai dia ampai kul 5.30 pagi..hamek..padan sume org x le tido sbb aqif blm tido..huahuahua..tp x pe sbb esok nya umi ngan ayah x kejer..so redha je la kan..

pg tu dgn rasa x besalah nye kul 8.15 aqif dah angun tido..fuhhh..menguji kesabaran tul kan..tahan plak mata bdk kecik ni kan..

dlm kul 11 lebih camtu aqif dah nak tido alek..dah elok aqif lena tido wni pn tlg la opah siap kan lunch..sian plak masak sensorang..lgpn tlg opah masak adalah best sbb ikot suka ko lah nak ptg camne pn, janji ko potong..sngt x cerewet k..kita nak tlg pn senang ati je kan.. opah mmg x de hal, x abis2 soh wni g tido..haha bestnye..
tu la sll nya rutin alek kmpg..mkn, tido, mkn, tido..best...;-)

dah setel tlg opah masak, wni pn apa lg kan amek bantal la tido sblh buai aqif..huh best oh..aqif tido ampai kul 5 ptg..umi dia pn sama..hahhaa..balas dendam alek sbb mlm tu x ckp tido..

nasib baik la opah ku sporting..kalau opah org lain tu mesti dah ckp mcm2 nye kan, pemalas la apa la..tp opah ku tidak....

masa baru2 kawin dl, dgn skema nye la bngn awal kan..konon2 x elok bngn lambat..slamber je opah halau wni soh g tido lg, dia kata awal lg padahal masa tu dah kul 7 lebih..ayam pn ampai nak kuar anak tekak dah bekokok..





cubaan aqif utk membuli moyang nye..

yes!! berjaya gak aqif duduk..

senyum belagak sikit sbb jln pn pegang2 dinding lagik..dah 1 thn 2 bln tp x le jalan lg..insyaallah seminggu 2 lg bole la kot sbb kdg2 dah jln 2 3 tapak..

so kitorang alek ari ahad ptg..chinese new year kitorang kt kl sudah..

manyak kain kotor yg perlu di basuh..time ni la nak kemas2 umah..susun2 kain..nak setel sume..nak iron baju..wni lg suka iron baju hubby wni s'ri..rasa puas ati je tngk hubby pakai baju yg kita iron..ari kejer mmg x sempat..tul x uols??

so..HAPPY CHINESE NEW YEAR TO ALL..

jom..jom..

ni citer ari kamis, tp x berupdate..lama giler x update blog nih..
biasa la mood cuti..huhu
dah ada peluang ni bole la berupdate kan..
ari kamis hubby nak g alter suar kejer kt petama..
so dah alang2 ada kt sana hubby ajak g sogo, saje jek nak cuci2 mata..
tp tahap kemalasan sbb nak kena dukung aqif sbb stroller dia x bwk turun, ingatkan nak g petama jek..

so, g cuci2 mata kt reject shop kt bawah petama tu jek..
tgh2 wni pilih baju utk aqif, bole plak budak kecik ni snap2 gambar ngan ayah dia..

huh~~ nak jd blogger gak ker??
ok, senyum..senyum ayah tgh amek gambar nih..

ni adalah bukti yg aqif x kacau umi tgh pilih2 baju..

aqif semakin x dpt di kawal..

aqif yg semakin mengganas..nak bangun plak..huhu..

pas dah pilih2 terus g byr n alek jek sbb aqif sngt x reti dok diam..

Saturday, January 17, 2009

hATIKu tERSENTUH..

tersentak, sebak, mengalir air mata wni baca blog arwah zulaikha..

wanie sentiasa doa moga keadilan sebab kematian arwah terbela..

nape ek masih ada org yg x berhati perut cam pengasuh arwah dlm dunia ni..

MOGA BIDADARI SYURGA TENANG DISANA..amin

Tuesday, January 13, 2009

VoluntEErsssss..

hahhaa..ni adalah citer ari sabtu tp aru nk update sbb x dok mase + x dok mood + penat sngt sbb jd volunteer..hihi ;-) sila la pecaya yekkk..

mula2 rasa tepaksa je join tp bila dah ampai sana best la plak kan, kitorang kena bekumpul kt sana kul 8 pg dan menjd tugasan hubby la utk menghantar ampai ke zoo..kitorang ada 2 group..1 group utk buat kejer2 dlm zoo & 1 group lg utk control budak2 dari umah solehah..budak2 ni sbnrnye bdk2 hiv..tp kecian sngt tngk dorang sbb nak bemanja kan..w/pun kitorang x penah jumpa tp bdk2 ni cepat mesra..


ni gambar masa aru sampai..ngan farah, kak faezah n kak ala..mereka adalah kakak2 ku di opis dl..tu dl la sbb wni dah kena dok head opis skarang..so wni dah jarang dpt jumpa dorang..emmm sedey nye..;-(
pas sume dah ampai, ada brefing sikit dr wakil zoo..masa ni la bagi2 kumpulan utk bersihkan kandang apa..yg kelakar nye masa dorang nak 10 org utk bhgian garden, sume berebut2 nak pg sbb ingatkan dpt la buat kejer senang..hahaha..tp sbnrnye dorang kena cangkul n tanam pokok..haha..;-)
wani & geng kena bersihkan kandang kura2, labi2 & kt situ ada gak ular n katak tau..ishhh geli okehhhh..
x dok maknanye wni nak g dekat ngan kadang ular tu..bdk zoo yg jaga kitorang tau wni geli ngan ular, lg dia nak usik tau..x baik jek..ada ke dia nak soh wni g kat kandang ular tu bg makan..huhhhhhh..x dapek la adek oiiii...wni tinggal jek bekas makanan tu n mintak tlg member wni..hahaha padan muka budak tu x dpt kena kan wni.. :-p


dorang ni la group ngan wni..kak anum & kak faeza..sbnrnye ada 2 org lg lelaki tp x dok plak gambar ngan dorang..kak anum ni sngt berani..ular pn nak pegang..hik..

masa dah setel bersihkan kandang2 tu ingatkan nak round2 dlm zoo & kebetulan plak ada lori ni ha...ni sbnrnye lori utk pick up bekas2 makanan haiwan..lori ni berenti kt tiap2 kandang..so tompang skali & pakcik yg bwk lori tu pun ok jek..sporting gilerrr..

ni la mak angkat wni masa kt opis lama..kt opis lama sume nye best..ada ramai kawan, ada mak angkat..kejer pn best..nak g kejer pn semangat jek..nape la wni yg kena transfer?? nape bkn orang lain??? huhhhh..malas nak pikir..;-(

dan sblm balik, sempat la round2 dlm zoo tu, n ni je la gambar2 haiwan yg dpt ditangkap..tp gambar atas tu yg tengah mengangkang tu kawan sape ekkk???..hihihi

alek pn hubby amek kt zoo..ampai je kt umah terus tidooo...huhhh penatttt sngt tp enjoy..so bila nak buat lagik??? hahaha..belagak..

Tuesday, January 6, 2009

AqiF mMg TiDo Lambat..

tiap ari aqif mmg akan tido lambat, paling cepat dia bole lelap pn kul 10.30pm..itu pn sbb penat sngt & bngn awal belah ptg..

kalau nama pn dah tido lambat kan, dah semestinye mcm2 la yg aqif aktiviti dia di mlm ari..skarang ni perangai kalau nak sst x dpt mesti menjerit sekuat ati..hik~~

so wni biar kan je aqif nak buat ape pn..wni tngk je, bkn bole melarang pn, apa yg kita x bg buat tu la yg dia nak buat sngt..dah skarang plak tgh nak belajar jln kan..abis ar sume kerusi dia tolak..


ops!! x nmpk la plak jam yg telah di bulatkan tu sbnrnye menunjukkan kul 11.43pm..haha..aqif masih aktif d waktu ini..maka ummi ngan ayah pn x le la tido keh..tunggu la aqif ampai aqif tido..

konon2 nak bg aqif dok diam la..tp jgn harap..haha..sbb aqif akan buat sepah satu umah ngan baling sume biskut tu..maka dgn ini tugas ummi selagi x tido adalah.......

mengutip sume biskut yg aqif sepahkan, kalau biar kang mati kekenyangan plak semut2 dlm umah tu.. :p

sambil tu aqif pn lap tngn yg kotor ngan sisa2 biskut tu kt baju ummi..yeahhh..tgn aqif dah bersih..:-)

ok aktiviti kita seterusnye adalah cubaan membuka peti ais..opssss..tp malangnye x berjaya sbb ummi dah naik hangin dah masa nih..haha..ok kita cari kejer lain plak..

dah akhir sekali aktiviti kita mlm ni ialah menggeledah segala mak nenek kain buruk yg ummi dah susun dlm kabinet..agaknye ummi susun x kemas kot, tu yg aqif nak tlg tu..

Saturday, January 3, 2009

HAdIAH tAHUN bARU kU!!!

thn baru kene ada hadiah gak eh..hik~~

x de la, hubby yg nak bg, bkn wni mintak

tau..huhu..sbb hubby kata asek pakai h/beg yg same je kan..

x de la, bkn x nak tukar2 h/beg tp malas nak pindah2 brg..nnti mesti

ada barang yg tetinggal..

tp dah hubby nak bg x kan la nak tolak kan..tu namanye tolak rezeki tul x??;-)

ni la h/beg pemberian hubby yg terchenta..tq abg..semoga abg di murahkan rezeki lg..chewahhh~~ bodek ar tuh..hik..:-p

HappY nEW yEAR..

ya wni tau sngt la lambat wish HAPPY NEW YEAR..bkn la x nak update tp x de mood la sesangat..emosi ku terganggu..arggghhh

mlm new year kitorang g tngk bunga api dr dlm keter jek..sbb aqif demam ohhh..skarang ni dia dah sihat..alhamdulillah..dr kata aqif demam sbb nak jln kot..emm lambat nye la anak ummi ni jalan ek, tp dah berani gak setapak dua dia lepas tngn..

kitorang pusing2 kl ampai kul 11 lebih pastu lepak kt jln sultan ismail, tu pun dok dlm keter jek..dlm kul 11.50 camtu kitorang pg depn klcc tnggu bunga api..

best owhhh..kitorang dpt port strategik sngt sbb kitorang dpt tngk bunga api kt tgh2 antara 2 bngn klcc tu..

pas abis bunga api terus alek, jln pn x jem..hik..apsal member2 wni kata jln jem eh..pelik plak kan..

ampai umah aqif teros tidoq..huh..